Tips pentru transportul in Londra!

Londra are 6 aeroporturi: London City , Gatwick, Heathrow, Luton, Southend şi Stansted. Din ce am observat majoritatea europenilor prefera aeroportul Luton, deoarece pretul biletelor de avion este mult mai mic. Eu am gasit bilet Bucuresti Otopeni – Londra Luton la Blue Air cu pretul de 100e, la sfarsitul lunii Martie pentru luna Mai. L-am luat inainte cu o luna si jumatate, dar probabil daca il luati cu mai mult timp inainte pretul o sa fie si mai mic. Daca vizitati Londra pentru cateva zile 2, 3, 4, nu mai este nevoie sa platiti si pentru un bagaj de cala, deoarece la Blue Air  este inclus un bagaj de mana in avion de maxim 10 kg cu conditia sa se incadreze in dimensiunile de 55cm x 40 cm x 20cm. Acest lucru a adus un plus pentru ca eu sa ma hotarasc de la ce firma sa-mi cumpar biletul de avion. La alte firme aveau un bagaj de mana foarte mic inclus in avion si trebuia neaparat sa mai platesc pentru un bagaj de cala, si astfel biletul de avion ajungea sa fie mai scump.

Deoarece aeroportul Luton este cam la 55 de km de centru, trebuie sa luati in calcul variante pentru transportul de la aeroport pana in Londra.

Cea mai rapida varianta si cea mai comoda citisem ca ar fi cea cu taxiul sau uber-ul dar si cea mai costisitoare,  a 2 a  ar fi cea cu shuttle bus-ul (care pleaca de la aeroport si te duce in centru Londrei) iar ultima ar putea fi cu autobuzul si trenul care dureaza in jur de 1.30h. Trebuie sa luati in calcul si cate persoane sunteti si ce varianta ar fi mai satisfacatoare pentru voi din punct de vedere al banilor si al timpului.

Impreuna cu cei 5 prieteni ai mei am iesit din aeroport  (dupa un zbor de aprox 3.30h)  si am ajuns unde eram cazati astfel:

• am luat un autobuz cu care am mers 6 statii pana la statia Luton Station Intercharge (biletul se poate cumpara de la sofer din autobuz si costa 2,4lire)

•  am mers 3 min pana la Gara la Luton Station si am luat trenul pana la statia Farringdon tot 6 statii (biletul l-am luat din gara si a fost 10,7 lire), calatoria fiind in jur de 55 min ca timp.

• iar de acolo am luat metroul pentru zona in care am avut cazare (noi am avut noroc sa gasim cazarea foarte aproape de o statie de metrou)

Cea mai simpla si cea mai buna varianta, mai putin costisitoare pentru a folosi metroul, tramvaiele sau autobuzele in Londra este un card de debit sau credit tip  contactless.  De varianta aceasta nu citisem nicaieri. Ne-a spus-o si noua cineva din Londra.  Toti au scris despre Travelcard sau de Oyster Card. Nu ne-a convins nici cardul de transport London Travelcard care are calatorii nelimitate pentru ca trebuia sa dam 13 lire pentru o zi (acesta nu poate fi achizitionat decat pe o zi 7 zile sau mai multe), si  nici Oyster Card nu ni s-a parut o varianta prea buna deoarece trebuia sa platim 10 lire, 5 lire pentru cardul fizic si inca 5 lire minim (de cate ori aveam nevoie). Desi la Oyster card ziceau ca ne dau banii inapoi pe card la plecare mi se pare un pic totusi pierdere de timp sa stau la coada sa-l incarc de fiecare data si la plecare sa-mi fac timp special pentru el ca sa primesc cele 5 lire inapoi.

Se intra foarte usor cu cardul la metrou, il apropii, se scaneaza si se deschide usa. Atentie mare, acelasi card cu care ai intrat, trebuie validat si la iesire. Acesta este contorizat in functie de perioada zilei in care calatoresti  si de numarul de zone pe care le-ai traversat. Sunt 6 zone dar majoritatea atractiilor turistice sunt concentrate in centrul Londrei in zonele 1 si 2. Ar fi bine sa nu va mai bateti capul cu aceste carduri si sa folositi pur si simplu cardul pe care il aveti deja din tara, pentru ca este  mai simplu si mai rapid! 😀

Inainte de intoarcerea in tara am instalat pe telefon o aplicatie Goldline Cars despre care ne-a informat propietarul unde am fost cazati. Am comandat o masina pentru 6 persoane si trebuia sa platim 72 de lire pana la aeroportul Luton.

Desi cu o seara inainte am sunat pentru confirmarea masinii si ni s-a spus de la firma ca putem plati cu cardul, dupa ce am urcat in masina dimineata soferul a zis ca nu putem plati decat cash pentru ca el pierde bani altfel. Pana la urma ne-am inteles cu soferul sa-i dam 80 de lire  pentru a putea plati cu cardul. Aceasta varianta a fost cea mai buna din punct de vedere timp, confort si bani. Daca stiam de ea de prima data cand am ajuns la aeroport, nu mai mergeam cu autobuz tren si metrou.

La uber pretul era intre 100 – 150 de lire, iar taxiul era tot asa foarte scump.

Transportul public londonez mi se pare cam costisitor, asa ca m-am gandit ca nu ar strica niste tips-uri pentru a mai reduce costurile, daca tot le-am aflat.

Sper sa va fie de folos aceste informatii!